Eerste hulp bij problemen met uw Talent waterontharder.
Doorloop deze vragen om snel en eenvoudig een mogelijke oplossing voor het probleem met uw Talent waterontharder te vinden.
Hieronder vindt u de meest voorkomende oorzaken die er voor kunnen zorgen dat uw Talent waterontharder niet optimaal werkt. Raadpleeg als particuliere klant eerst uw professioneel installateur voor deskundig advies omtrent de installatie en garantie alvorens wijzigingen aan te brengen.
1. Zit er voldoende zout in het zoutreservoir?
Indien het water in het zoutreservoir zichtbaar is, vult u het zoutreservoir bij. Wanneer er onvoldoende zout aanwezig is in het zoutreservoir kan uw Talent waterontharder niet regenereren en heeft u mogelijks hard water.
4. Staat de ontharder in bypass of in service?
Wanneer de Talent waterontharder in bypass staat, stroomt het harde leidingwater niet door de waterontharder en zal het dus niet zacht zijn.
Om de Talent waterontharder in te schakelen, dient u de knop van BYPASS naar SERVICE/OPEN te draaien.
- Draai de hoofdkraan dicht, zo bent u zeker dat er geen verbruik is op het moment dat u de knop omdraait.
- Open eventueel een kraan in de keuken, zo is de druk van de leiding en draait de bypass makkelijker om.
- Verwijder de losse groene hendel die mogelijks op de bypassknop zit om te zien in welke positie de knop zich bevindt.
- Het kleine driehoekige pijltje geeft aan in welke positie de bypass staat.
7. Is de plaatselijke waterhardheid correct ingesteld?
Indien de plaatselijke inkomende waterhardheid te laag is ingesteld, zal de ontharder niet tijdig regeneren en zal er dus hard water naar de woning stromen.
Indien de plaatselijke inkomende waterhardheid te hoog is ingesteld, zal de ontharder te snel regeneren en zal er onnodig zout en spoelwater verbruikt worden.
Bij een Duplex-waterontharder dient u op beide modules de inkomende hardheid en de resthardheid in te stellen.
8. Is de gewenste resthardheid correct ingesteld?
Men kan een gedeelte van de inkomende hardheid behouden door de resthardheid bvb. op 1/10e of 1/5e in te stellen.
Als de inkomende hardheid 40 F° bedraagt, zal er bij een resthardheid van 1/10e 4F° hardheid in het water blijven.
Als de resthardheid op 1/2e is ingesteld, blijft de helft van de kalk in het water.
9. Andere omgevingsfactoren
Wanneer er zich een storing voordoet is dit vaak te wijten aan een extern apparaat dat niet naar behoren functioneert. Controleer daarom ook even volgende zaken om de oorzaak te achterhalen.
1. De leidingdruk
Klacht: toestel blijft spoelen.
Meestal wordt dit veroorzaakt door een te lage leidingdruk. Klik hier voor meer info. Meet de leidingdruk met uw manometer wanneer verschillende verbruikers in de woning open staan (dynamische druk).
2. Vuilfilter
Klacht: toestel blijft spoelen.
Er kan een externe vuilfilter voor de ontharder geïnstalleerd zijn. Indien deze verzadigd of verstopt is, kan dit de druk op uw waterleiding verlagen. Een te lage druk kan de goede werking van de waterontharder verhinderen.
3. Drukregelaar
Klacht: toestel blijft spoelen.
Idem als de vuilfilter. Voor de ontharder kan een drukregelaar staan. Indien deze defect is en een te hoge of te lage druk toelaat, kan dit de goede werking van de ontharder verhinderen.
4. Externe bypass / 3-kranen bypass
Klacht: hard water.
Indien er een externe bypass gebouwd werd, moet men controleren of deze nog goed werkt. Zeker als de leidingen en kranen al oud zijn, kan het voorkomen dat deze niet meer goed afsluiten. Het valt voor dat de ontharder perfect werkt, maar dat de bypass-kraan van de externe bypass defect is en hard water doorlaat. De klant zal hard water hebben in de woning, veroorzaakt door de externe bypass.
5. Extern lek / verborgen lek
Klacht: hoog zoutverbruik.
Men merkt soms een verhoogd zoutverbruik op of men merkt op dat de ontharder abnormaal vaak spoelt. Echter, het zout- en waterverbruik en het aantal spoelingen van een Talent waterontharder zijn 100% evenredig met het waterverbruik van de klant. Een verhoogde spoelfrequentie is dus het gevolg van een verhoogd waterverbruik in de woning. Dit kan dan weer veroorzaakt zijn door en verborgen lek in de woning, bvb een toilet dat blijft doorlopen.
10. Blijft de ontharder meermaals hangen in de spoeling?
Dan is de oorzaak meestal een te lage dynamische leidingdruk.
- Zet in de woning evenveel waterverbruikers open als er bewoners zijn in de woning.
Vb: Als er 3 bewoners zijn, zet je 3 kranen open en laat je die lopen. - Meet de leidingdruk op de ontharder of net na de ontharder terwijl er waterafname is. De leidingdruk gemeten op de ontharder mag niet onder 1 bar zakken bij waterafname.
Geen oplossing gevonden?
Contacteer ons.